Chong Wei hilang?

daren latihan badminton piala thomas
HARI pertama latihan pusat skuad Piala Thomas negara ke perlawanan kelayakan, dimulakan tanpa kelibat pemain nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei ketika sesi latihan pagi semalam, di Stadium Juara, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, ketiadaan juara Terbuka Malaysia itu nampaknya tidak merisaukan Jurulatihnya, Tey Siu Bock mahu pun Ketua Jurulatih Perseorangan negara, Rashid Sidek.

Siu Bock berkata, Chong Wei dikatakan tidak sihat dan memohon untuk tidak mengikuti latihan sebelah pagi bersama pemain lain, tetapi akan hadir pada sesi latihan di gimnasium, sebelah petang.

“Tiada apa yang perlu dibimbangkan dan ketiadaan Chong Wei ketika latihan juga tidak memberi kesan kepada latihan pemain lain.

“Lebih baik Chong Wei diberi rehat daripada dipaksa mengikuti latihan. Bagaimanapun, dia akan mengikuti latihan di gimnasium petang ini (semalam), seperti biasa,” katanya.

Katanya, sebagai pemain, Chong Wei bebas melakukan apa sahaja dan tiada halangan untuknya menghadiri mana-mana majlis memandangkan perayaan Tahun Baru Cina masih berjalan. Tetapi pada masa sama, berharap Chong Wei lebih bijak mengatur aktivitinya agar tidak menjejaskan sesi latihan.

Sementara itu, pada sesi latihan pusat semalam, fokus latihan lebih tertumpu kepada pemain pelapis, Daren Liew.

Menurut Ketua Jurulatih Perseorangan negara, Rashid Sidek, meskipun menunjukkan komitmen dan kesungguhan yang baik sepanjang latihan, Daren perlu belajar untuk mengatasi masalah gugup ketika perlawanan.

“Main berpasukan ini lain, kalau permainan tidak berapa bagus pun jadi bagus, sebab kita tidak perlu bersungguh-sungguh, kita hanya beri 70 peratus sahaja ketika perlawanan.

“Paling penting mereka (Daren dan Mohd Arif Abdul Latiff) dapat belajar sesuatu daripada dua pemain senior, Chong Wei dan Muhammad Hafiz Hashim,” katanya yang masih belum pasti mengenai sesi latihan pusat fasa kedua yang akan diadakan di Kota Kinabalu pada 6 hingga 10 Februari depan.

Pada masa sama, Rashid turut berharap pemain pelapis itu benar-benar bersedia dari segi mental, selain meningkatkan keyakinan ketika di gelanggang.

Selain Chong Wei, Hafiz, Daren dan Arif, turut berada dalam skuad kali ini beregu negara, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong, Goh VShem-Lim Khim Wah dan Hoon Thien How-Teo Kok Siang.

Skuad negara yang turut diundi bersama pasukan Korea Selatan dan Hong Kong bakal berlepas ke Macau bagi menghadapi perlawanan kelayakan Piala Thomas Zon Asia mulai 13 hingga 19 Februari di Macau.