Farid Kamil sertai kursus lagak ngeri

Farid Kamil sertai kursus lagak ngeri
Melengkapkan diri sebagai pelakon dan pengarah berkaliber, Farid kamil, sanggup mengeluarkan wang sendiri, RM16,000 untuk mengikuti kursus di Australia Stunt Academy. Nama pun kursus stunt, maka ilmu yang ditimba menjurus kepada aksi-aksi lagak ngeri.

Pertemuan dengan aktor kacak ini, di sebuah majlis hiburan baru-baru ini, banyak merungkai pengalamannya selama sebulan dia berkelana di sana. Selesa berbual dalam loghat utara, pengarah V3 Samseng Jalanan dan Kongsi, kelihatan semakin seronok menceritakan satu-persatu pengalamannya.

Dari kisah terjun bangunan setingkat hingga lima tingkat, diikuti abseling setinggi 70 kaki, Farid berkata, aksi-aksinya ketika itu tak ubah seperti Tom Cruise dalam filem Mission Imposible: Ghost Protocol.

"Macam-macam aksi saya dah buat. Apa saja aksi dalam filem, saya dah rasa. Tapi mujurlah saya cuma cedera ringan. Ada peserta sampai patah tulang.

"Sepanjang jalani kursus yang melibatkan 17 peserta ini, ada dua yang gagal. Mujurlah saya dapat selesaikan kesemuanya," cerita Farid dengan bersungguh-sungguh.

Menurut Farid, semuanya bermula sejak dia membintangi beberapa filem aksi, termasuk Apokalis arahan Mamat Khalid. Sifat ingin tahu untuk melakukan aksi-aksi lasak sendiri, membuatkannya mencari-cari kursus sedemikian bagi melengkapkan lagi ilmu lakonan.

Jelas Farid, di Malaysia, pelakon dan pengarah kurang ilmu dan pendedahan mengenai aksi lagak ngeri, sehinggalah dia mengetahui mengenai kursus ini di luar negara.

"Sebelum ni kalau kena lakukan aksi terjun, ramai pelakon main terjun saja. Tapi bila saya dah sertai latihan ini, saya baru tahu ada cara yang lebih selamat. Hal ini dapat mengurangkan risiko ke atas pelakon.

"Insya-ALLAH dengan ilmu yang ada, saya akan gunakannya dengan sebaik mungkin dalam filem-filem saya nanti," katanya yang bakal mengarahkan filem Gerilla di samping Ismail Bob Hashim.


Tunggu seru kahwini Diana

Tidak lengkap temu bual ini, tanpa soalan mengenai hubungannya dengan si buah hati, siapa lagi kalau bukan aktres jelita, Diana Danille. Bukan jenis yang suka berselindung, Farid berkata, dia semakin selesa bersama Diana.

Namun untuk ke jinjang pelamin, masih belum terlintas di fikirannya.

Walaupun ada khabar angin me­ngatakan mereka bakal berkahwin tahun ini, namun bagi Farid, masih belum sampai seru untuknya ke arah itu.

"Saya pun tak pernah letak target untuk berkahwin. Tunggu seru sajalah. Kalau dah tiba jodoh saya dan Diana, kami akan umumkan nanti," katanya.
Farid Kamil sertai kursus lagak ngeri
Farid Kamil sertai kursus lagak ngeri
Farid Kamil sertai kursus lagak ngeri
@sinarharian.com.my