Presiden FAM: Jika rasuah, baik jangan main

sultan pahang
KUANTAN - "Kalau nak rasuah, tak payahlah bermain bola sepak," itulah peringatan yang diberikan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Sultan Ahmad Shah kepada semua pemain berikutan skandal rasuah dilihat menggugat semula kancah Liga Malaysia musim ini.

Baginda bertitah kegiatan tidak bermoral itu tidak boleh diterima dalam dunia bola sepak dan ia tidak sepatutnya berlaku memandangkan gaji pemain bola sepak di Malaysia bukanlah rendah.

"Perkara (rasuah) ini tidak sepatutnya berlaku. Pemain-pemain ini diberi gaji oleh persatuan bola sepak negeri masing-masing dengan sangat lumayan.

"Jadi saya tidak faham kenapa kita masih mahu libatkan diri dengan penyakit rasuah ini lagi," katanya Sultan Pahang itu kepada pemberita selepas melancarkan gerak kerja pembinaan tiga buah jambatan di Sungai Lembing, dekat sini, hari ini.

Sultan Ahmad Shah turut menyokong kenyataan Timbalan Presiden FAM Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah supaya mana-mana pasukan yang memiliki pemain atau pegawai yang terlibat dengan rasuah dan mengatur perlawanan digugurkan terus daripada sebarang pertandingan kelolaan FAM.

Sokongan baginda itu termasuklah kepada pendekatan 3E yang diperkenalkan FAM dalam menangani gejala itu iaitu education (pendidikan), engagement (kerjasama pihak berkuasa) dan enforcement (penguatkuasaan) seperti yang diumumkan Tengku Abdullah, Selasa lepas.

Titah baginda, semua langkah itu adalah bagi memastikan mutu bola sepak negara terus dihormati oleh semua pihak dan disanjung tinggi para peminatnya.

"Saya ingin nyatakan di sini bahawa sesiapa saja yang terlibat dengan rasuah baik yang bermain di peringkat kebangsaan mahu pun negeri, saya akan ambil tindakan.

"Berdosa makan rasuah ini di dunia dan akhirat, anda pemain yang diberikan gaji lumayan tapi kenapa mahu ambil rasuah lagi, janganlah hampakan rakyat yang mahu tengok mutu bola sepak kita tinggi," titah baginda. - Bernama