Ratu muzik pop Whitney Houston meninggal dunia

Whitney-Houston
LOS ANGELES –  Whitney Houston, yang mencipta nama sebagai ratu muzik pop selain diselubungi pelbagai kontroversi termasuk isu dadah dan masalah rumah tangga, meninggal dunia semalam, demikian menurut laporan media. Mendiang berusia 48 tahun.
Jurucakapnya, Kristen Foster mengesahkan Houston telah meninggal dunia semalam.

Jabatan Polis Beverly Hills telah memberikan respons kepada panggilan telefon kecemasan yang diterima dari Beverly Hills Hotel semalam, kata seorang pegawai polis.
Bagaimanapun punca sebenar kematian belum diketahui buat masa sekarang.
Penyanyi pop legenda dan pelakon itu, yang pernah menguasai dunia muzik Amerika Syarikat pada 1980-an dan 1990-an, ditemui mati di hotel tersebut.
“Pada jam 3.55 petang (semalam, waktu tempatan), Whitney Houston diisytihar meninggal dunia di sebuah hotel di Beverly Hills,” kata pegawai polis Lt Mark Rosen.
Katanya, tiada tanda yang jelas berlakunya sebarang kejadian jenayah di bilik digunakan artis itu.
"Kes sedang disiasat oleh polis Beverly Hills,” kataya.
Houston mula menceburkan diri dalam bidang lakonan pada 1992 menerusi filem The Bodyguarddan seterusnya membintangi dua filem lagi iaitu Waiting To Exhale (1995) dan The Preacher’s Wife(1996).
"Pemenang anugerah Grammy sebanyak enam kali, Whitney Houston, salah seorang penyanyi hebat di dunia, yang telah meninggalkan nama dalam dunia muzik sejak tiga dekad lalu," kata Neil Portnow, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif The Recording Academy dalam satu kenyataan.
AKAN MENYUSUL
@sinarharian.com.my