Gilaplah jantung jangan biarkan ia kelam
27 April 2012
Kita selaku seorang Muslim dididik supaya sentiasa menyimpan malu
apabila mendapat pujian lantaran kita lebih mengetahui siapa diri yang
sebenarnya, terutama apabila sedang berjauhan daripada mata semua
manusia.
Sememangnya banyak pesanan daripada al-Quran dan hadis berkaitan qalb,
salah satu ayat yang menggugah nurani kita ialah ayat ke-14 daripada
Surah al-Muthaffifin. Firman ALLAH: “Sekali-kali jangan! (ayat-ayat kami
tidak ada cacatnya) bahkan jantung hati mereka telah diselaputi
kekotoran (dosa). Dengan sebab perbuatan kufur dan maksiat yang mereka
kerjakan.”
Selaput kekotoran yang terdapat dalam ayat tersebut telah menarik
perhatian saya untuk membaca ulasan ulama demi memahami apakah selaput
dan bagaimanakah ia menutupi jantung hati kita.
Kalimah raan telah digunakan oleh ALLAH dalam ayat tersebut bagi
merujuk kepada kekotoran qulub (jamak {plural} kepada perkataan qalb)
yang berada dalam diri manusia akibat daripada keingkaran manusia dalam
mentaati ALLAH.
Merujuk kepada al-Mu’jam al-Wasit (lihat halaman 410), perkataan raan
membawa beberapa maksud; antaranya ialah tadannasa iaitu 'menjadikan
sesuatu kotor', sebagai contoh raan al-nafs bermaksud 'jiwa menjadi
kotor'.
Ia juga bermaksud 'menutupi' (ghattho) dan 'mengalahkan' (ghalaba).
Pengarang kamus itu memberikan contoh raana ‘ala qalbihi al-dzanb yang
bermaksud 'dosa telah menutupi hatinya'.
Imam Ibn Kathir rahimahullah (lihat Tafsir al-Quran al-‘Azhim, jilid
keempat, halaman ke-470) menyebut bahawa al-rayn (kata terbitan {masdar}
kepada raan) menimpa kepada jantung hati orang-orang kafir, sementara
Imam Muhammad Toher Ibn ‘Ashoor dalam kitab beliau bertajuk at-Tahrir wa
at-Tanwir (jilid ke-12, halaman 199) pula menyatakan al-rayn menurut
bahasa Arab ialah karat/hakisan yang menutupi besi di pedang dan (karat)
cermin. Pandangan Ibn ‘Ashoor tersebut turut disebut dalam al-Mu’jam
al-Wasit semasa menyebut maksud al-rayn.
Sementara itu, seorang ilmuwan terkenal era moden khasnya berkaitan
terjemahan dan tafsiran al-Quran edisi Inggeris iaitu almarhum Muhammad
Asad dalam magnum opus beliau bertajuk The Message of The Quran telah
menafsirkan raan sebagai berikut:
Lit., “that which they were earning has covered their hearts with
rust”: implying that their; persistence in wrongdoing has gradually
deprived them of all consciousness of moral responsibility and, hence,
of the ability to visualize the fact of God’s ultimate judgment.
Terjemahan: “Pengertian literal, “apa yang mereka lakukan telah menjadi
karat yang menutup hati mereka”: menunjukkan bahawa amalan buruk yang
mereka lakukan terus-menerus lama kelamaan telah menghapus kesedaran
mereka akan tanggungjawab moral dan, kemampuan untuk melihat kebenaran
tentang keputusan Tuhan.”
Demikian sebahagian pandangan dan makna perkataan raan yang disebut
oleh ALLAH dalam ayat ke-14 tersebut. Secara umumnya kita bisa memahami
bahawa raan ialah karat, kotoran dan penutup kepada jantung hati
disebabkan dosa-dosa yang telah dilakukan.
Ibn ‘Ashoor dan Ibn Kathir masing-masing turut mendatangkan sebuah
hadis riwayat Imam at-Tirmizi daripada Abu Hurairah di mana Baginda
bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya seseorang hamba itu apabila melakukan sesuatu kesalahan
(dosa), muncul titik hitam pada jantung hatinya. Apabila dia
menanggalkannya, memohon ampun kepada ALLAH dan bertaubat, maka bergilap
hatinya, sekiranya dia kembali (melakukan dosa) ditambah titik hitam
pada jantung hatinya sehingga (titik hitam itu) mengatasi jantung
hatinya, itulah al-raan yang ALLAH telah menyebutnya dalam kitab-Nya;
“Sekali-kali jangan! (Ayat-ayat kami tidak ada cacatnya) bahkan jantung
hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa). Dengan sebab perbuatan
kufur dan maksiat yang mereka kerjakan.” (at-Tirmizi menyatakan hadis
ini hasan sahih)
Sabda Baginda itu secara jelas menceritakan kepada kita betapa jantung
hati kita tidak pernah sunyi daripada dikotori dan ditimpa karat,
gara-gara kita ialah manusia yang sentiasa terjerumus dalam kesalahan
dan dosa. Benarlah sebahagian manusia mengibaratkan jantung hati persis
tandas yang sentiasa ditimpa najis sekalipun dicuci selepas digunakan.
Ibnu ‘Ashoor menyatakan bahawa perkataan yaksibun yang datang menerusi
sighah al-mudhari’ menunjukkan bahawa pengulangan yang berterusan dan
banyaknya dosa yang dilakukan oleh mereka yang diisyaratkan dalam ayat
tersebut. Adapun kalimah kaanu yang mendahului perkataan yaksibun pula
mengisyaratkan perbuatan syirik yang dilakukan mereka sebelum kedatangan
Islam.
Namun begitu, sekalipun ayat tersebut membidas orang kafir yang angkuh
menolak hujah kepada Islam, namun penjelasan oleh hadis Riwayat
at-Tirmizi berkenaan jelas menunjukkan sekalian manusia ditimpa karat
dan kekotoran pada jantung hati mereka seandainya tidak dicuci dengan
istighfar, penyesalan dan taubat. Alangkah tebalnya selaput kekotoran
itu jika kita terus membiarkan hari-hari yang berlalu tanpa taubat
kepada ALLAH.
Selain itu, seorang tabi’in terkenal iaitu Imam Hasan al-Basri tatkala
merujuk kepada ayat tersebut, beliau menyatakan: “(al-raan) itu ialah
dosa di atas dosa sehingga hati menjadi buta, kemudiannya mati”. (Ibnu
Kathir, halaman 471)
ALLAH berfirman: “Sekali-kali jangan, sesungguhnya, mereka pada Hari
itu akan terdinding daripada [rahmat] Tuhan mereka.” (Surah
al-Muthaffifin Ayat 15)
Selain rahmat, para ulama menyebutkan bahawa mereka yang sudah
diselaputi kekotoran sebagaimana terdapat dalam ayat ke-14 terdinding
daripada melihat ALLAH pada hari akhirat kelak, berbanding nikmat orang
beriman yang dapat melihat wajah Tuhan mereka. (Ibnu Kathir, halaman
471)
Demikianlah antara sifat jantung hati yang bisa mati sekalipun jasad
pemiliknya masih tangkas di atas dunia. Hati yang sentiasa resah dan
merindui maksiat pasti akan buta dari melihat Tuhan-Nya di akhirat
kelak, sebagaimana mereka buta dari petunjuk ALLAH di dunia.
Mengakhiri renungan terhadap kalam Tuhan di atas, saya memetik pesan
Rasulullah berkenaan jantung hati yang termaktub dalam sebuah hadis yang
telah dikeluarkan oleh Imam al-Bukhari (hadis ke-52) dan Muslim (hadis
ke-1,599) bahawasanya Baginda bersabda:
“Ketahuilah sesungguhnya dalam jasad manusia itu ada segumpal darah,
apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasad sementara apabila ia rosak
maka rosaklah seluruh jasad, ketahuilah itulah jantung hati.”
Tiadalah dinamakan al-qalb melainkan sifatnya yang taqallub
(berbolak-balik), maka berhati-hatilah kita daripada memiliki jantung
hati yang berbolak-balik ke arah maksiat dan dosa. Wahai Tuhan yang
membolak-balikkan jantung hati, tetapkanlah jantung hati kami terhadap
agamamu! (salah satu doa yang diajarkan oleh Rasulullah (dikeluarkan
oleh at-Tirmizi, hadis ke-2140, 3522), hadis hasan menurut at-Tirmizi).
SUMBER: Persatuan Ulama Malaysia (Pum)