Pengasas Facebook lawat Vietnam

MARK ZUCKERBERG (tengah) diberikan bunga sebelum dia melawat Ha Long Bay di wilayah Quuang Ninh kelmarin.


HANOI, Vietnam - Pengasas bersama laman jaringan sosial Facebook, Mark Zuckerberg melakukan lawatan rahsia bersama kekasihnya Priscilla Chan ke Vietnam, lapor akbar VnExpress kelmarin.
Berdasarkan laporan beberapa sumber, VnExpress menyatakan, Zuckerberg telah menyewa satu penerbangan dari Bangkok menuju ke Lapangan Terbang Noi Bai di Vietnam pada 22 Disember lalu.
Beliau diberikan visa untuk memasuki Vietnam dari 12 Disember selama dua minggu.
Seorang pembaca menelefon jabatan pengarang VnExpress untuk memberitahu, dia dapat mengecam Zuckerberg bersama teman wanitanya semasa terserempak dengan mereka pada Jumaat lalu.
Menurut sumber, Zuckerberg ketika itu memakai baju-T bersama pakaian sukan.
Selepas melawat Penjara Hoa Lo di pusat bandar raya ini, beliau berkunjung ke sebuah kedai telefon bimbit dan kedai jean Levis sebelum kembali ke hotel penginapannya di sini.

KEPALA Mark Zuckerberg (dua dari kiri) ditutup dengan baju yang dipakainya di wilayah Quuang Ninh kelmarin.


Tambahnya, pemilik Facebook itu kelihatan peramah tetapi beberapa pengawai peribadinya bertindak menghalang orang ramai daripada merakam gambarnya.
Selain sumber berkenaan, beberapa lagi sumber menyatakan, Zuckerberg menginap di sebuah hotel lima bintang, dipercayai sama ada Hotel Hilton atau Hotel Sofitel Metropole yang terletak dekat Tasik Hoan Kiem di sni.
Bilionair berusia 27 tahun berada di Vietnam dipercayai kerana kunjungan peribadi sempena cuti perayaan Krismas di Amerika Syarikat.
Beberapa sumber menyatakan, beliau akan melawat sebuah tapak pelancongan popular di Vietnam, dipercayai Pulau Con Dao.
Dalam perkembangan terbaru, Zuckerberg bersama sembilan pengiringnya bermalam di Ha Long Bay yang dilabel sebagai antara tujuh keajaiban alam semula jadi di dunia.
Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Facebook itu sempat melakukan aktiviti berkayak dan melawat beberapa buah gua di teluk berkenaan.
Beberapa lagi sumber memberitahu, sebelum pergi ke Ha Long Bay, Zuckerberg dan teman wanitanya itu telah berkunjung ke pusara Ho Chi Minh di sini.
Pada Hari Krismas pula, Zuckerberg melakukan perjalanan ke Sapa yang merupakan destinasi popular wilayah Lao Cai, utara Vietnam. - Agensi