Tiada alasan tidak laksana undang-undang Islam


Tiada alasan tidak laksana undang-undang Islam
Wartawan Sinar Harian
8 Julai 2012
SHAH ALAM – Malaysia mempunyai banyak kelebihan apabila Islam diangkat sebagai agama rasmi negara, justeru tiada alasan untuk melengahkan lagi pelaksanaan undang-undang Islam, kata Timbalan Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia, Datuk Wan Mohamad Abdul Aziz.

Menurutnya, Islam sebagai agama Persekutuan merupakan tunjang kekuatan umat Islam, Yang di-Pertuan Agong, Sultan dan Raja-Raja Melayu ini adalah Ketua Agama Islam dan ini juga adalah lambang keutuhan umat Islam di negara ini.

“Semua ini terletak di bahu kita sama ada mahu memulakan usaha ini, atau tunggu dan lihat dan menyebabkan kita terus ketinggalan berbanding dengan negara yang sebelum ini
dimomokkan seperti negara sekular Turki dan Mesir yang telah jauh ke hadapan,” katanya.

Wan Mohamad berkata, sekiranya analisis kekuatan negara kita dilakukan, ketua negara Muslim, Islam nama yang disebut dalam Perlembagaan Persekutuan, itu maknanya ALLAH menguji kita dan mengurniakan banyak kelebihan.

“Apabila ditanya pakar strategik, siapa ketua negara kita, muslim..siapa ketua kerajaan kita, muslim.. Hanya nama Islam dalam Perlembagaan Persekutuan. Justeru, bila lagi kita mahu laksanakan. Tunggu atau lihat?,” katanya pada Seminar Kebangsaan Undang-Undang Syariah di Malaysia semalam.

Seminar sehari itu, dihadiri kira-kira 250 peserta anjuran Persatuan Ulama Malaysia dengan kerjasama Jabatan Mufti Selangor Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri di
Muzium Sultan Alam Shah.

Beliau turut mengambil contoh ketegasan Sultan Brunei, Sultan Hassanah Bolkiah yang bertitah pada Seminar Antarabangsa Perundangan Islam pada tahun ini.

“Titah Sultan, tidak boleh lagi berkata tidak atau tunggu dulu, sebab kita sudah cukup segalanya ada kemampuan dan ada kuasa dan cukup kemampuan untuk melaksanakannya.

“Kalau kita masih berkata tidak atau tunggu dulu, ini adalah tidak kena. Siapa kita di hadapan ALLAH untuk berkata tidak dan tunggu dulu, sedangkan undang-undang bukanlah
baru digubal tetapi telah termaktub dalam al-Quran dan hadis semenjak 1400 tahun dahulu,” katanya yang membacakan semula titah tersebut.

Sehubungan itu katanya, walaupun isu hudud ini berbangkit sewaktu gendang pilihan raya hampir tiba, namun ia harus diterima sebagai petanda usaha ulama silam semakin berjaya.